Prima schema pe care o postez este cea a releului electronic de incarcare clasic, fara fir de referinta. Daca in locul rezistorilor de 27 si 75 ohmi se pune un potentiometru de 200 ohmi, nivelul incarcarii devine reglabil:
Cea de-a doua schema, este cea a releului electronic de incarcare cu fir de referinta (care se leaga la borna + a alternatorului). daca in locul rezistorului de 33 ohmi se pune un potentiometru de 200 ohmi, nivelul incarcarii poate fi de asemenea reglat:
Cea de-a treia schema este cea a releului electronic de semnalizare. De remarcat ca este o varianta noua de releu, care foloseste un tranzistor pentru comanda martorilor din bord. Pentru montarea acestui tip de releu la masinile mai vechi, echipate cu releu bimetalic, borna R ramane neconectata.
Cei care doresc sa renunte la clasicul intrerupator (frecvent buclucas) al plafonierei, si sa il inlocuiasca cu un senzor magnetic Hall, le este dedicata urmatoarea schema. Magnetul este lipit pe bratul intrerupatorului plafonierei. Cand acest magnet se apropie de senzor, LED-ul se aprinde. Personal am folosit un LED albastru UTRABRIGHT. De mentionat ca stingerea ledului este normala, nu progresiva, ca la masinile straine.
Foarte multi membrii ai acestui forum au realizat deja iluminarea bordului cu ajutorul a 3 LED-uri in locul clasicelor becuri. Ramane problema variatiei luminozitatii acestor LED-uri in functie de necesitati. Metoda clasica, cu potentiometru bobinat este putin fiabila si nu protejeaza LED-urile la supratensiuni. Schema de mai jos asigura variatia luminozitatii LED-urilor din bord de la 0 la luminozitatea maxima, si, in acelasi timp, protejeaza LED-urile impotriva unor eventuale varfuri de tensiune ce pot aparea accidental in sistem. Tranzistorul BD nu necesita radiator.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu